5 gyldne regler når du skal sætte et mål

5 gyldne regler når du sætter mål

Det at sætte mål kan for mange mennesker være en svær psykologisk ting at gøre. Det kan nemlig medføre gode og dårlige faktorer hos hver enkelte, men sandheden er, at det også er på den måde at du når længst her i livet.

De gode faktorer der spiller ind når du sætter mål er at du når målet, og det at have følelsen af succes.

Mens den dårlige faktor omvendt er, at du ikke når målet og ser tilbage på målet som en knust drøm, eller et tegn på svaghed. Men det skal du ikke spekulere på, det er janteloven der taler. At du går efter noget som du rigtig gerne vil, men måske mislykkedes i første forsøg, er utrolig sejt!

At du ligger på sofaen og drømmer om det du gerne vil, og aldrig får det gjort, er tidsspild og tegn på dårlig karakter.

Hvis du har et mål du rigtig gerne vil opnå, så er der nogle elementer du kan gennemgå for at danne et realistisk billede af hvad der er muligt, og på den måde øge din chance for succes.

Tænk realistisk og ambitiøst når du vil sætte mål

Når du sætter mål så tænk for guds skyld realistisk, på den måde undgår du en eventuel skuffelse og samtidig øger du chancen for succes. Dine mål skal selvfølgelig også være ambitiøse, og illustrere at du rigtig gerne vil opnå noget.

5 gyldne regler når du sætter mål

Dine mål kan stadigvæk være skyhøje, vigtigheden i din målsætning er at du kender dig selv godt nok til at vide hvad dine svagheder/begrænsninger er. Når du kender dine svagheder og begrænsninger, er det nemmere at danne et overblik over hvad der kunne være dit næste mål.

Hvor meget tid vil du budgettere med?

En anden vigtig ting der høre med når du sætter mål er, hvor meget tid vil du bruge på at opnå målet? Har du et mål om at tabe dig 10 kilo, så er det en livsstilsændring du skal foretage dig, da du skal hen og omlægge din kost og dyrke motion osv.

Er dit mål derimod at lære og ro i kano, så skal du hen og finde ud af hvor meget tid du har til overs om ugen som kan gå til målet. Har du børn og et arbejde, så er tid ikke hvad man har mest af, så skulle du have lidt tid til overs i ugens syv dage, så skal den tid gerne gå til noget der kan hjælpe dig med at opnå målet.

Så find ud af hvor meget tid du vil og kan bruge om ugen for at opnå målet.

Har du meget overskud og er en vinder type, så budgetter eventuelt med en deadline for hvornår målet skal være nået. Dette er en ting der presser dig yderligere, men kan også være en måde, at motivere på.

Skriv målene ned

Når du ved hvad dit/dine mål skal være og du føler dig klar til aktion, så sørg for at skrive målene ned. Det får det til at føles virkeligt, og muligt. Når du skriver så sørg for at skrive ’Jeg vil…..’ i stedet for ’Jeg kunne godt tænke mig…..’ f.eks.:

’Jeg vil lære at sejle i kano, så jeg kan have en fantastisk tid med min familie’

Og ikke

’Jeg kunne godt tænke mig, at lære og sejle i kano, så kunne jeg have en fantastisk tid med min familie’

Det første eksempel har power og illustrere at du virkelig vil det her. Det andet eksempel, der er vi tilbage i drømmeland og virker mest af alt svagt, og man får ikke en god energi og motivation af at læse det. Små ord gør forskellen, og sørg for at have en positiv og motiverende energi når du skriver målet/målene ned.fem gyldneregler når du sætter mål

En anden sjov ting når du har skrevet målet/målene ned er, at du enten låser sedlen inde et sted, eller videregiver sedlen til en eller flere af dine nærmeste og først fortæller personen om dit mål, når du har nået det.

Lav en plan

Et af de vigtigste elementer når du vil sætte et mål er en handleplan. Det er ofte en af de mest oversete elementer når nogen sætter sig et mål, men en handleplan for hvor, hvornår og hvordan du vil opnå målet er en kæmpe stor hjælp.

Her kan du indsætte delmål og skabe struktur over hvordan dit mål skal nås. Delmål er også en vigtig faktor når du vil opnå noget. Så når du sætter dig frem med papir og blyant for at samle din plan, så lav en overskrift med delmål.

En handleplan hjælper dig med at holde fokus på det endelige mål, og motivere dig undervejs ved at nå dine delmål. Hvor mærkeligt det end lyder, så kan et delmål markeret med et flueben være en kæmpe tilfredsstillelse, og viser tegn på fremskridt.

Sæt nye mål

Nu kommer vi til den del der måske er det vigtigste element. Har du nået målet eller røg du i svinget? Så stop for guds skyld ikke her, sæt nye mål om de skal justeres op eller ned er helt op til dig selv, så længe du ved hvad du står for og ved hvad du kan magte.

Hver gang du når et mål, så lad det ikke være enden og dermed slut. Sæt hele tiden nye mål for at motivere dig selv, og for at du ikke skal læne dig tilbage og sige ’det var det’. Mål er med til at skabe fremdrift og en måde at holde sig i gang på.Sæt nye mål

Tip!

Når du har nået et mål, så lav et hjemmelavet diplom eller på en eller anden måde en reminder om, at du nåede målet. Så bliver du hele tiden mindet om, at du er i stand til at nå hvad du sætter dig for.

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

Gem

TILMELD DIG NYHEDSMAILEN I DAG!
Jeg acceptere at indtastede oplysninger må sendes til Startskuds.dks nyhedsbrev-udbyder MailChimp ( mere information )
Har du lyst til at blive orienteret når der kommer nyt på Startskud.dk? så kan du tilmelde dig vores gratis nyhedsmail
Der vil KUN sendes nyhedsmail ud, når vi udgiver noget rigtig interessant!

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startskud.dk/public_html/wp-content/themes/IonMag/includes/wp_booster/td_block.php on line 1000

Smid endelig en kommentar hvis du har noget på hjertet!

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her