9 måder at forbedre din koncentration

At bevare koncentrationen over længere tid kan være rigtig svært. Men det er samtidig også en god egenskab at kunne, hvis du gerne vil spare tid i hverdagen, og få dine opgaver ordnet i en fart.

Når først koncentrationsbesværet er indtruffet, kan det være svært at få et ordentligt og godt resultat ud af sit hårde arbejde. Så har du svært ved at bevare koncentrationen eller at holde fokus på dit mål? Så findes der gode råd for dette.

Vær fysisk aktiv i hverdagen

Vær fysisk aktiv i hverdagen lyder måske som en kliche, at det at være fysisk aktiv skulle være en kur mod al ondt er svært at tro på. Men ikke desto mindre er det sandt, at du ved fysisk aktivitet dagligt kan forbedre din koncentrationsevne.

Det er nemlig bevist, at der ved fysisk aktivitet forbedrer kroppens arbejdshukommelse og opmærksomhed.  Så prøv at få aktiveret kroppen, og gerne de obligatoriske 30 min om dagen som sundhedsstyrelsen anbefaler.

Selv mange professionelle pokerspillere holder sig fysisk aktive for at bevare koncentrationen når de spiller.

Ordne pligter før opgaver

Det kan siges ganske enkelt, få ordnet dine daglige pligter inden du begynder på dine opgaver. Har du opgaver som, at du skal ordne vasketøj, handle ind, gøre rent osv. så bliver din koncentration afbrudt konstant, og  det er bestemt ikke meningen. Det at kunne fordybe sig i sit materiale uden afbrydelser og uden, at have i baghovedet at du skal det ene og det andet er en stor faktor når du skal koncentrerer dig. Hjernen skal gerne være fuldstændig tømt når du går i gang med noget, der kræver koncentration, på den måde slapper hjernen af og du kan fokusere.

Strukturer din tid

At du har en plan og overblik over din tid, kan have afgørende effekt på din koncentration.

Det kan være noget så simpelt, som at du planlægger at du inden for et bestemt tidsrum skal ordne vasketøj, handle ind osv. Men fra 15-17 giver du den fuld gas med dit materiale, uden afbrydelser og uden sidespring som TV, mobiltelefon osv.

At du har en tidsplan kan hjælpe dig med at øge effektiviseringen, holde fokus og i sidste ende din koncentrationsevne.

De få minutter det tager, at strukturere din tid, ved at skrive ned sort på hvidt hvordan du vil følge din plan, er utrolig godt givet ud.

Skab interesse for dit emne

Har du interesse for dit emne, så har du sikkert bidt mærke i, at tingene som regel går meget lettere. Det har noget med motivationen at gøre, at du syntes det er spændende og ’’gerne vil’’ fordybe dig i emnet. Har du en interesse for et emne er koncentrationen sjældent et problem, så derfor skal du forsøge at skabe en interesse for det emne, materiale eller mål som du har sat dig.

Måder du kan prøve at skabe interesse er ved at spørge dig selv, hvorfor du gør som du gør? Eller hvem du gør det for? Nogle gange er emnet i sig selv også interessant. Så det gælder simpelthen om, at skabe en form for motivation, så du får interesse.

Optimér dine omgivelser/miljø

Du kender det sikkert, at det vrimler med folk omkring dig, eller babyen hyler, det roder måske lidt. Uanset hvad så er en af de vigtigste elementer der skal være styr på, når du skal koncentrere dig, dine omgivelser.

Hvis dit hus roder og du sidder i en dårlig arbejdsstilling eller du befinder dig i et rum hvor du bliver forstyrret så daler koncentrationsevnen. Dette har ikke noget med dine medmennesker at gøre, men for din egen skyld, bliver du nød til at gøre noget ved det, og finde et rum/sted med roligere omgivelser bare for 2 timer.

Roderi kan have en stresseffekt på os mennesker, og at vide det roder i huset gør rummet klaustrofobisk at være i og det kan være med til at ødelægge koncentrationsevnen.

Så sørg for at få ryddet op!

Forbered dig

Skal du op til en prøve eller har du et mål hvor deadlinen er ved at kunne tælles på én hånd, så er forberedelse nøglen til succes. Har du forberedt dig godt nok, kan du som regel mærke at nervøsiteten daler og din koncentrationsevne og præstation forøges. Det er klart hvis du vil løbe et maraton men ikke har forberedt dig grundigt, så vil dit fokus under hele løbet være hvornår det er slut, så pinslerne kan stoppe. Men er du forberedt og klar, så kan du koncentrere dig om at kalkulere dit tempo, timing omkring energiindtag og måske har du overskud til at se lidt på omgivelserne.

Det samme gælder prøver, har du ikke forberedt dig, vil dit fokus være på ’’overlevelse’’, håb og nervøsiteten stiger.

Har du forberedt dig, så er der måske stadig lidt nervøsitet i kroppen, men dit fokus vil være på næste sætning og du vil kunne koncentrerer dig om svarene længere fremme.

Sluk telefonen

Når du skal koncentrerer dig om noget, så findes der ikke noget mere forstyrrende end en telefon der ringer eller en lyd der bipper når du modtager en besked på facebook. Når du skal koncentrere dig, så sørg for at have mobilen på lydløs eller gemt væk. Sluk telefonen når du arbejder

Hvis vi skal vende tilbage til din struktur af tid, så er det kun 2 timer hvor du ikke sidder med din telefon, det skulle være til at overkomme. Dine omgivelser ville kunne forstå, hvis du fortalte dem hvorfor du ikke tager telefonen i det tidsrum, og sjældent er beskeder eller opkald nødstilfælde.

Så gem telefonen væk!

Hold pauser

Jep du læste rigtigt, at du holder pauser ind i mellem opgaver eller træning er rigtig vigtigt for din koncentrationsevne. Her taler vi ikke lange pauser som i, at du kan nå andre opgaver, TV el.lign. Nej her taler vi små pauser hvor du lige kan gå på toilet eller få lidt frisk luft, så du kan få tankerne væk fra opgaven eller målet.

Gem

TILMELD DIG NYHEDSMAILEN I DAG!
Jeg acceptere at indtastede oplysninger må sendes til Startskuds.dks nyhedsbrev-udbyder MailChimp ( mere information )
Har du lyst til at blive orienteret når der kommer nyt på Startskud.dk? så kan du tilmelde dig vores gratis nyhedsmail
Der vil KUN sendes nyhedsmail ud, når vi udgiver noget rigtig interessant!

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startskud.dk/public_html/wp-content/themes/IonMag/includes/wp_booster/td_block.php on line 1000

Smid endelig en kommentar hvis du har noget på hjertet!

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her