Motivation til at løbe

Det er egentlig en sjov tendens vi har i Danmark, at vi henover julen spiser os fyldte med flæskesteg, sovs osv. Når julen så er ovre, giver vi den fuld gas i træningscenteret eller ude i det fri med en cykel eller løbetur. Men efter få uger, måske dage, så stopper vi igen, fordi nu har vi ’’tabt’’ julefedtet…. eller hvad? er det i virkeligheden fordi det er hårdt at komme op og træne eller for koldt at løbe?.

Motivation er en ting man ikke kommer udenom når man er begyndt at løbe. At løbe kræver især selvdisciplin og motivation. Uden disse egenskaber, kan selv den bedste løber have svært ved at tage sig sammen til at løbe.

Motivation til at løbe kommer vi mere ind på i dette indlæg.

Lav en fordele og ulempe liste over grunde til at løbe

Det første du kan gøre når du mærker, at du er blevet dårligere mindre god til at følge dine træningspas er at sætte dig ned og simpelthen lave en liste over fordele og ulemper ved at løbe. Fordelene kunne være, det er sundt, jeg er overvægtig, jeg får det godt af det. Ulemperne kunne være, jeg har ikke tid (Eller har du?) Jeg har ingen løbesko osv.

Listen kan du hænge op på køleskabet eller i tøjskabet, så du bliver mindet om hvorfor du skal løbe, for uden at vide det, er der som regel flere fordele end der er ulemper på sådan en liste, ulemperne er ofte dårlige undskyldninger og ikke reele problemer.

En fordele og ulempe liste hjælper dig mentalt til at forstå hvorfor du burde løbe og samtidig skubber den til din psyke så du oppe i hovedet kan have en dialog med dig selv, om du burde tage dig sammen eller lade være. Grundene til at løbe kan være mange, og derfor er det også vigtigt at du tager det seriøst og ikke bare indser, at der ER flere gode grunde til at løbe end dårlige, og vælger at smide listen ud i skraldespanden. Lad den hænge og snør løbeskoene og kom afsted, husk at kigge op og nyd øjeblikket når du løber.

Lav en fordele og ulempe liste over grunde til at løbe

Hvad er DIN grund til at løbe?

Som tidligere beskrevet, kan ens grunde til at løbe være mange, men hvad er din grund til at løbe? Har du et mål? kommer du til at føle dig frisk efter turen? er det for helbredet? uanset hvad din grund er til at løbe, så lad det være dit drive når du løber.

At have en grund til at løbe er med til at motivationen stiger og at du på kritiske tidspunkter ude på ruten kan bevare optimismen og tænke positivt selvom det du allermest har lyst til, er at stoppe eller skyde genvej, for at komme hurtigere hjem. Derfor er motivation så dejlig en ting, for det er noget vi kan finde i alt, selvom grunden måske ikke er indlysende.

Motivation kan du finde i naturen, på nettet og ikke mindst i din omgangskreds, den findes overalt hvis bare du tænker en ekstra gang over det.

Hvad er DIN grund til at løbe

Hav et mål for dit løb

Det er ingen hemmelighed at hvis du har et mål for de ting du laver, så er der også større chance for succes. Et mål hjælper dig nemlig til at holde fokus, så du bl.a. ved hvad grunden er til, at du løber, men et mål hjælper dig også til jagte noget, så du på en måde er tvunget til at skulle løbe, ellers når du ikke målet.

Som motivationskilde er at have et mål en fantastisk ting, men for mange mennesker er det også grænseoverskridende, og frygten ved ikke at nå målet vejer højere end selve målet. Det kan i værste fald ødelægge én psykisk, at føle man har fejlet og ikke er stærk nok til at nå de mål man sætter sig i livet. Det vil højst sandsynligt også gå ud over mængden af løbeture på en uge, og det skal jo ikke være tilfældet. Det er ingen skam ikke at nå sit mål i første omgang, man har måske sigtet for højt og det er der ingen skam i, det viser blot at du har ambitioner og det er en rigtig god egenskab.

Nu har du fundet ud af hvad du kan præstere når du gør en stor indsats, og så kan du sætte dit næste mål derefter, så du skubber en lille smule til din grænse hver gang, men husk at være realistisk, selvom store ambitioner er en god egenskab, kan realisme være en god ting for din mentale sundhed. Sæt et realistisk mål og brug det som motivationskilde.

Hav et mål for dit løb

Find motivation til at løbe ved, at tænke på alle dem der ikke har muligheden for at løbe

På de mest kritiske tidspunkter enten på løberuten eller livet generelt er, at du kan tænke på de mennesker der ikke selv har de samme muligheder som du har. Dem der vil give deres højre arm for at kunne gå, eller dem der ikke har den miljømæssige luksus som vi har i Danmark. Lad disse mennesker være en af dine motivationskilder på kritiske tidspunkter.

Det kan virke barskt at nævne disse mennesker som motivationskilder, men sandheden er at når du har det skidt på f.eks. en løbetur, kræfterne er ved at slippe op, så findes der nogle mennesker der ville gøre alt for at være i netop din situation, og kunne give den en ekstra skalle.

Det er disse mennesker man beundre og skal se op til, og som vejer meget når vi taler motivation.

Tænk på alle dem der ikke har muligheden for at løbe

Se videoer på youtube som motivation til at løbe

Youtube videoer skal ikke undervurderes når vi taler motivation, her kan du finde rigtig mange guldkorn som kan have indflydelse på dit løb, selvom videoen i sig selv måske ikke handler om løb. Det kan lige så vel være videoer af hårdtarbejdende mennesker, som motiverer dig til at give den en ekstra skalle. Det kan også være et af dine yndlings musiknumre hvor der er en god musikvideo til, som inspirere dig.

Youtube videoer er kommet for at blive, og rigtig mange mennesker i træningscentre benytter disse videoer, både til at komme ud med deres budskab og til at hjælpe andre, men lige så meget for selv af blive inspireret og motiveret. Eliteidrætsudøvere benytter også youtube videoer til at forbedre deres egenskaber, og til at lure hvordan andre på samme niveau bevæger sig i diverse situationer.

Der findes milliarder af videoer på youtube, og derfor er det heller ikke vanskeligt at finde videoer der omhandler løb. I mange tilfælde er de bedste videoer på engelsk, og derfor er det at anbefale at du skriver på engelsk når du søger efter videoer på youtube.

F.eks. findes der en inspirerende løbevideo som du f.eks. kan se her:

God fornøjelse.

Løb med en ven/veninde eller lav en fantastisk musikplayliste

Har du en god ven eller veninde så snak om, at det kunne være sjovt at løbe sammen, det er nemlig noget der motivere når vi ved at vi SKAL ud og løbe, ellers går det ud over en anden. Derfor kan det klart anbefales at kontakte ens bekendte og få trænet sammen.

Derudover hjælper det også på selvdisciplinen og træningsindsatsen når du har en at tale med, og det gør bare det hele meget nemmere.

Hvis du har et stort mål med dit løb, og din ven eller veninde ligeså, er det også en god måde at teste hinanden af, for at se hvor i ligger henne rent formmæssigt.

Har du ikke en bekendt som er frisk på at snøre løbeskoene, så få lavet en playliste på din telefon, mp3 afspiller eller hvad du bruger, og få lagt noget godt musik over som du kan løbe til. Det er ikke altid, at det musik du hører til dagligt ender på din playliste, f.eks. er stille og roligt musik sjældent godt at løbe til, da du simpelthen bliver døsig og ender med at ”falde i søvn” under turen.

Find noget med lidt gang i så du holder dig oppe, og som kan give dig et spark bagi når du mangler det på ruten.

Løb med en venveninde eller lav en fantastisk musikplayliste

Gem

TILMELD DIG NYHEDSMAILEN I DAG!
Jeg acceptere at indtastede oplysninger må sendes til Startskuds.dks nyhedsbrev-udbyder MailChimp ( mere information )
Har du lyst til at blive orienteret når der kommer nyt på Startskud.dk? så kan du tilmelde dig vores gratis nyhedsmail
Der vil KUN sendes nyhedsmail ud, når vi udgiver noget rigtig interessant!

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/startskud.dk/public_html/wp-content/themes/IonMag/includes/wp_booster/td_block.php on line 1000

Smid endelig en kommentar hvis du har noget på hjertet!

Indtast din kommentar
Indtast dit navn her